Home / تفسیر روان‌شناسی / تفسیر روان‌شناسی فیلم: کمی خاکستر
Picture1

تفسیر روان‌شناسی فیلم: کمی خاکستر

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

زمانی که شاعر معروف و انقلابی، فدریکو گارسیا لورکا را برای اعدام می‌برند، این شعر در ذهن مرور می‌شود: دردیست غیر مردن آن را دوا نباشد. در فیلم “کمی خاکستر” گرچه سعی شده ابعاد دیگر زندگی لورکا و یا سالوادور دالی نیز به تصویر کشیده شود،‌ اما محوریت اصلی فیلم رابطه‌ِی عاشقانه‌ای است که بین این دو نفر شکل می‌گیرد. رابطه‌ای که با شور و هیجان زیادی همراه است و در عین حال افت و خیزهایی که عملا لورکا را تا سرحد جنون آزار می‌دهد. این‌ که شخصیت‌پردازی در فیلم تا چه اندازه با لورکا و دالی واقعی شباهت دارد، بحثی جداگانه است. اما اگر بخواهیم بر اساس آنچه در فیلم می‌بینیم قضاوت بکنیم، در حالی که لورکا نمونه‌ِی آدمی‌ست که می‌تواند تمام احساسات و شوق خود را در یک رابطه‌ِی عاشقانه به نمایش بگذارد، اما دالی بر خلاف او در این زمینه دچار تعارضات زیادی است و در دنیاهای درون و بیرونش دچار درگیرهای عاطفی زیادی با خودش و دیگران است. در صورتی که ابتدا خلاف این به نظر می‌رسد، یعنی انتظار می‌رود که دالی دارای یک شخصیت به شدت عاطفی و وابسته باشد که بتواند یک عمر در یک رابطه‌ی عاطفی بماند. البته گاهی این رفتار می‌تواند ناشی از ترس شدید فرد نسبت به شکست خوردن عاطفی و شکست قلبش در رابطه باشد. یعنی همانطور که به نظر می‌رسد، دالی بسیار عاطفی و وابسته است اما قادر نیست به طرف مقابلش چه لورکا باشد چه هر کس دیگری اعتماد بکند، بنابراین از مکانیسم‌هایی برای پیشگیری و دفاع از خودش استفاده می‌کند، مانند ترک ناگهانی لورکا. در حقیقت لورکا را ترک می‌کند قبل از آنکه لورکا فرصت این را داشته باشد که به مرور از این رابطه خسته شده و دالی را ترک کند. در نتیجه این رفتارهای دالی، آسیب‌های عاطفی زیادی را لورکا متحمل می‌شود، بطوری که حداقل در این فیلم می‌توان تاثیرات منفی این رابطه بر زندگی او را تا آخر فیلم مشاهده کرد، تاثیراتی که تنها مرگ او را از آنها خلاص می‌کند. چنین درگیریهایی در رابطه دگرجنسگراها نیز وجود دارد، حال چنانچه پیچیدگی روابط همجنسگراها و مشکلاتی که جامعه به آنها تحمیل می‌کند را نیز به این معادله اضافه بکنید، خواهید دید که حفظ، نگهداری و پرورش یک رابطه شورانگیز عاشقانه بین دو همجنس دشوار می‌باشد.

نویسنده: هوداد طلوعی

وی دانش‌آموخته‌ی روانشناسی بالینی و فعال حقوق بشر است. آقای طلوعی در ایران به ارائه خدمات مشاوره‌ی روانشناسی در زمینه­‌های گوناگون اشتغال داشته‌ است. وی اکنون به طور خاص در زمینه حقوق دگرباشان به فعالیت می­‌پردازد.

این متن برای نخستین بار در وبسایت “پایگاه اطلاعات سینمایی دگرباشان -QMDB”‌منتشر شده و کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: پایگاه اطلاعات سینمایی دگرباشان” ممنوع است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *